't Handboek JOTA-JOTI – Semafoorseinen
't Handboek JOTA-JOTI JOTA-JOTI logo

Home > Spelideeën > Semafoorseinen
« vorige volgende »

Semafoorseinen

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Alle leeftijden
Nr.
Deelnemers 2 groepjes
1 begeleider
Tijdsduur 15-30 minuten
Kosten -
 []

Semafoorseinen is het over sturen van berichten door middel van van twee vlaggen. Door de vlaggen op verschillende manieren te houden wordt letter voor letter overgestuurd.

Dat semafoor succesvol was blijkt uit de geschiedenis. In de tijd van Napoleon werden berichten over vele honderden kilometers gestuurd met behulp van semafoorposten op (kunstmatige) heuvels. Hierbij had een paal met een dwarsbalk twee armen die de positie van de vlaggen overnamen.

Vlaggen zijn eenvoudig zelf te maken.


JOTA 2001, Graaf Florisgroep, Gravenzande.

Semafoorseinen hoeft niet persé met vlaggen. Dat bewijzen de scouts van de HIT van Harderwijk

Semafoorseinen

Doelgroep Nr.
DeelnemersTijdsduur
all  2P 1 30 min 0,00

Opzet Spel:

Groepen gaan m.b.v. semafoorvlaggen een bericht naar elkaar overseinen. Indien er geen twee groepen zijn dan kan ook een groep worden gesplitst.

Benodigd materiaal:

  • twee/vier semafoorvlaggen
  • 4 seinkaarten

 

 
Downloads 
Seinkaarten
   
Dit materiaal in gepubliceerd onder een
Creative Commons Licentie tenzij anders vermeld
Creative Commons License

Variant Scouts

Doelgroep Nr.
DeelnemersTijdsduur
all  2/2P 1 15 of 30 min 0,00

Opzet Spel:

Zeeslag, via vlaggen coördinaten doorgeven, naar op de grond gemaakte slagvelden. deze slagvelden worden gemaakt van sisaltouw en haringen.

Benodigd materiaal:

  • haringen
  • sisaltouw

Variant Explorers

Doelgroep Nr.
DeelnemersTijdsduur
Ex  2P 1 30 min 0,00

Opzet Spel:

Uitvoering als in algemene spelendraaiboek, echter: de groep wordt in tweeën gedeeld (of het spel wordt gespeeld met twee groepen). Beide groepen krijgen een lijst met circa 100 vragen waarop maar een antwoord mogelijk is. Dit antwoord kan een woord zijn of een letter (a, b, c, d of e) ingeval het een multiple-choice vraag betreft. Elke groep deelt zich weer op in een team dat de vragen gaat beantwoorden en verzenden en een team dat de antwoorden ontvangt en aan de spelleider doorgeeft. De spelleider geeft aan (aan het zendteam) welke vraag moet worden beantwoord (nummer van de vraag). De groep die als eerste het goede antwoord geeft krijgt hiervoor een punt. Aan het einde van het spel heeft de groep met de meeste punten gewonnen.

Benodigd materiaal:

  • 100 Vragen

 


Bron Idee: Radio Interesse Stam (R.I.S.) en Scoutcentrum Buitenzorg, Baarn via Peter Hendriks RRSA Rayon K

Semafoorkaarten

Een voorbeeld van het gebruik van Powerpoint levert de van Spijkgroep.


Bron: Van Spijk Groep.