't Handboek JOTA-JOTI – Portofoonhike
't Handboek JOTA-JOTI JOTA-JOTI logo

Home > Spelideeën > Portofoonhike
« vorige volgende »

Portofoonhike

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Scouts, Explorers.
Nr.
Deelnemers 1 ploeg
1 zendamateur
Tijdsduur 2 tot 6 uur
Kosten -
 []

Met deze hike krijgt elk groepje scouts een portofoon en een routebeschrijving mee. De teams lopen van checkpoint naar checkpoint en ontvangen informatie over de route via de portofoon.

Voor het verbinding zoeken met de portofoon gebruiken ze het spelalfabet en een aantal vaste regels:

  • Elke groep heeft een eigen groepsnaam: Groep A (Alfa), Groep B (Bravo), Groep (Charlie) en Groep D (Delta).
  • HQ (Head Quarters, Engels voor “hoofdkwartier”) is het clubhuis(zeg: Hotel- Quebec)
  • Checkpoint S, T, U,V,W,X,Y en Z (zeg: Checkpoint Sierra, Tango, Uniform, Victor, Wiskey, X-ray en Zulu).
  • De Checkpoints zijn de punten waarlangs men komt. Op elk punt begint een nieuwe route. Bij elk checkpoint zoekt men contact met HQ.
  • Als je verbinding maakt, zoek dan de goede frequentie en zeg: “ A voor HQ”. (tenminste, als je groepsnaam “A” is).
    HQ reageert dan vanzelf, bijvoorbeeld met “Hallo A” Daarna kun je gewoon praten. Zorg wel dat je duidelijk praat en daarna “over” zegt. Het kan zijn dat HQ je vraagt om naar een andere frequentie te gaan.
    Stel deze nieuwe frequentie dan in op de portofoon. Het kan ook gebeuren dat HQ je even niet kan ontvangen omdat ze druk bezig zijn met een andere groep, wacht dan eventjes en probeer het opnieuw. Als je denkt dat je verkeerd zit, kun je natuurlijk ook contact maken.
  • Denk erom dat iedereen de scouts kan horen via de portofoon, voor de goede orde is het belangrijk dat ze geen onzin via de portofoon uitkramen.
  • Om te voorkomen dat de andere groepjes informatie van elkaar kunnen ontvangen, meldt HQ alle cijfers (kompasrichtingen, codes) aan de groepen via een code. Elke groep heeft een eigen code met een sleutel waarmee ze de code omzetten in begrijpelijke taal.
  • De scouts melden zich bij HQ bij vertrek, aankomst vanaf het clubhuis en bij aankomst en vertrek van de posten. HQ houdt op een kaart bij wat de locatie van de groepen is.

Tussen de verschillende checkpoints (posten) gebruiken de groepen de bekende routetechnieken (oleaat, strippenkaart, kompas, etc.). Coordinaten en kompasrichtingen (alle routebeschrijvingen met codes) worden aan HQ gevraagd. Ook kunnen er nieuwe routes in code of “geheimtaal” worden gebruikt. Op de checkpoints zijn diverse spellen en opdrachten. Indien er beschikking is over APRS kunnen de groepjes, wanneer een zender is meegegeven, eenvoudig door HQ worden gevolgd op een kaart op een beeldscherm.

Voorbeeld overzicht route:

HQ -> S ->T -> U -> V -> W -> X -> Y -> Z -> HQ