Rookdetectorspel
|
Alle leeftijden |
|
2 groepen tegen elkaar |
|
1 begeleider |
|
20 minuten
|
|
< € 10,- |
|
[] |
Waar zijn scouts goed in? Fikkie stoken? nee: Rook maken! Een goed vuur is een hele kunst maar wanneer ze aan de gang moeten komt het brandbare materiaal overal vandaan. Nadeel is dat veel van dit materiaal wel rook maar gaan vuur maakt. Een goed beginpunt voor een spel.
Rookdetectoren zijn goedkoop. Voor minder dan 5 euro heb je er al een paar. Met dit spel laat je de kinderen eenvoudig zien dat het echt werkt.
Plaats en duur:
Stookplaats.
Het spel onderdeel kan tussen de 15 en 30 minuten duren per stookpoging.
Benodigdheden:
De volgende materialen zijn nodig voor dit spel.
Hoeveelheid | Materiaal |
2 |
Rookdetectors op plankjes met gaatjes |
4 |
Pionierpaaltjes. |
1 |
Moker of houten hamer |
8 meter |
Sisaltouw |
- |
Brandbaar materiaal. |
1 |
Stopwatch |
2 |
Emmers met water |
- |
EHBO tegen brandwonden |
Speluitleg:
In de kampvuurkuil of op een stookplaats worden 2 plaatsen gemaakt waar gestookt kan worden. Boven deze stookplaatsen worden 2 rookmelders gehangen.
Elk groepje krijgt de opdracht om met een vuur zo snel mogelijk de rookmelder af te laten gaan. De gene die dat het snelste doet heeft gewonnen.
De groepjes krijgen de tijd om zich voor te bereiden en brandbare materialen te verzamelen.
De tijd wordt door een staf-lid opgenomen met een stopwatch.
Bron: PE1MEW
|