't Handboek JOTA-JOTI – Big JOTA - The Battle
't Handboek JOTA-JOTI JOTA-JOTI logo

Home > Spelideeën > Big JOTA - The Battle
« vorige volgende »

Big JOTA - The Battle

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Alle leeftijden
Nr.
Deelnemers 30 to 40 personen
2 begeleiders
Tijdsduur 1 dagdeel
Kosten -
 []

Scouting sint Jozef uit Sittard heeft in 2001 dit avondspel gespeeld:

We kwamen de grote zaal binnen, die niet meer te herkennen was vanwege de dikke mist rook die er hing. Er kwam muziek, licht…. Big Jota The Battle kon beginnen.



Twee teams met vrijwel identieke captains ;-)



Het spel was echt tof, ik kan er lang of kort over vertellen, maar het stond geheel in het thema scouting en communicatie, en was kort gezegd ontzettend cool!!

De spellen waren kicke en het hele decor en presentatie waren echt mooi en goed. We moesten een doolhof op internet oplossen, met kayaks een boei uit de vijver halen, speelden een spelletje sjorhout-mikado, losten een hoop puzzels op, zochten op de meest onmogelijke plaatsen in de buurt naar aanwijzingen, geblindoekt met walkie talkies de meest gekke voorwerpen uit de zaal verzamelen en sjorden een draagbaar om twee man (vrouw eigenlijk) door het park te sjouwen.

We streden om de inhoud van een mysterieuze kluis…

Spelopzet:

De deelnemers worden opgedeeld in twee groepen. De groepen strijden tegen elkaar in verschillende battles waarmee ze trofeeën kunnen winnen. Er zijn voor elk team 6 kokers waarin een startlocatie zit voor het finalespel. Hoe meer gewonnen battles, hoe meer trofeeën, hoe meer kokers er weggespeeld kunnen worden. De startlocaties in de kokers zijn van veraf tot steeds dichter bij het eindpunt. Hoe dichter bij het eindpunt hoe meer kans op winst tijdens het finalespel. Het einddoel is om samen met je team de sleutel te vinden om de Big Jota kluis te kraken.

De teams moeten in de grote zaal verschijnen voor “Big Jota”, de kluisbewaker en spelleider. Deze zit op een verhoging in de zaal. Van ieder team verschijnt de captain voor Big Jota om de instructies te ontvangen. Dit ritueel herhaalt zich tussen de battles door. Voor elke battle is er een korte instructie. Aan de hand hiervan mogen de teams bepalen of ze een joker inzetten bij de betreffende battle. Elk team heeft 1 joker waarmee bij winst een extra trofee gewonnen kan worden.

Algemeen:

Naast Big Jota zijn er twee Big Empire’s. Deze blijven ieder bij een team om het verloop van de battles te volgen, te beoordelen en eventueel om in te grijpen bij vals spelen. Na iedere battle komen de teams terug naar de zaal en wordt bij Big Jota de eventueel gewonnen trofee op de tafel bij de kokers gezet.

Na alle battles komen de teams weer bij Big Jota en zal in de zaal middels een “ceremonie” het kokerspel plaatsvinden. Na dit spel heeft iedere groep een koker met hierin een locatie. De groepen gaan zo spoedig mogelijk naar de verschillende locatie’s en wachten hier een signaal af welke aangeeft waar de sleutel van de kluis zich bevindt. De groep die als eerste de sleutel heeft gevonden is de winnaar en kan in de zaal de kluis openen.

Downloads 
Volledige uitleg van het avondspel.  (68K)  

Instructies van het avondspel  (80K)

Internet game: De "Maze" (Verderop in dit Handboek)  

Naamplaatjes voor team 1:

Plaatje

Naamplaatjes voor team 2:

Plaatje

Het logo van "Big JOTA - The Battle"

Plaatje
   
Dit materiaal in gepubliceerd onder een
Creative Commons Licentie tenzij anders vermeld

Creative Commons License

 


Bron: Scouting sint Jozef uit Sittard. http://www.sittyweb.com/jota/