Spelsuggestie HF

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Bevers, Welpen
Nr.
Deelnemers 1-6 personen
1 begeleider (zendamateur)
Tijdsduur 15 minuten
Kosten -
 []

Neem twee kleine, niet-te-ingewikkeld uitziende kortegolf zendontvangers met SSB (voor de technici: een FT817 of Elecraft K2 gaat prima).

Aansluiten op een "lekkende dummy-load", die wel wat, maar niet teveel signaal doorlaat. Zet de boel ergens op 10m, 6m of een andere band waar de kans klein is dat je verwarring geeft met je signalen.

Stel de spullen op in twee verschillende lokalen, A en B. Een zendamateur zit alleen bij zender A, alle kinderen zitten bij zender B.
Zendamateur A gaat roepen. Laat kinderen zoeken (draaien aan dat rare, grote apparaat) bij zender B.
Op een gegeven moment horen ze iets - spannend! Laat de kinderen *zelf* afstemmen tot het "goed" is. Zodra dat goed is, zelf laten reageren (zenden) en laten leren dat ze verbinding gemaakt hebben.

De helft van de kinderen gaat nu naar station A.

Daarna leer je ze dat ze niet tegelijk kunnen zenden en luisteren. Hoe leer je dat? "over". Dan is dat ook weer goed.

Als dat gelukt is, zorg ervoor dat je wat beesten of zo iets in de buurt hebt, en laat de kinderen raden ("heeft het een slurf? -> nee", "heeft het poten -> nee", "is het een slang -> ja!") en laat ze om de beurt iets zeggen.

Reken erop dat er op een gegeven moment gevochten wordt om de mic dus enige regie is wenselijk.

Nadat ze dit gedaan hebben, blijkt die grote zender helemaal niet eng meer en is hetzelfde spelletje, of iets anders, met een andere groep, ook best leuk. Weer draaien de kinderen zelf over de frequentie, dit keer uiteraard onder begeleiding. Daar komen hele spontane verbindingen uit waar nog lang over wordt nagepraat.

Een paar practische zaken.

  1. Het (leren) afstemmen duurt even, reken op 10 minuten ingespannen draaien (en dus 10 minuten non-stop roepen). Zendamateur A moet om z'n stembanden denken. Een contest-recorder is handig, maar we hebben het zonder gered..
  2. Een (subtiel) talkback channel (PMR portofoontjes) is erg handig om dingen te coördineren. Zo geef je ongeveer de goede frequentie door en kun je de kinderen een beetje sturen. Ook kun je zo feedback geven over de vorderingen: als het afstemmen bijna gelukt is, stuur je audio terug via de porto zodat zendamateur A gericht kan gaan roepen ("hallo estas van opper volta...") en kan horen wat de vorderingen zijn.
    Uiteraard zien de zenders in de shack er anders uit (niet ook-een-817 of iets wat erop lijkt) en zorg je ervoor dat de kinderen niet duidelijk weten dat er contact is. Ik loop altijd met een porto, dat weten ze.
  3. Afstemmen gaat het beste als de signalen niet al te hard zijn. De dummy-load moet dus lekken maar niet teveel. Denk ook aan je eindtrap.

Bij ons is dit een bestseller. Probeer het eens!


Bron: Geert Jan op het Scouting forum; JOTA-JOTI