Portofoonhike

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Scouts, Explorers.
Nr.
Deelnemers 1 ploeg
1 zendamateur
Tijdsduur 2 tot 6 uur
Kosten -
 []

Met deze hike krijgt elk groepje scouts een portofoon en een routebeschrijving mee. De teams lopen van checkpoint naar checkpoint en ontvangen informatie over de route via de portofoon.

Voor het verbinding zoeken met de portofoon gebruiken ze het spelalfabet en een aantal vaste regels:

Tussen de verschillende checkpoints (posten) gebruiken de groepen de bekende routetechnieken (oleaat, strippenkaart, kompas, etc.). Coordinaten en kompasrichtingen (alle routebeschrijvingen met codes) worden aan HQ gevraagd. Ook kunnen er nieuwe routes in code of “geheimtaal” worden gebruikt. Op de checkpoints zijn diverse spellen en opdrachten. Indien er beschikking is over APRS kunnen de groepjes, wanneer een zender is meegegeven, eenvoudig door HQ worden gevolgd op een kaart op een beeldscherm.

Voorbeeld overzicht route:

HQ -> S ->T -> U -> V -> W -> X -> Y -> Z -> HQ