Uitleg
Bij dit spel is het de bedoeling om een zo kort mogelijke aaneenschakeling van kabels te maken waarbij je met de drukknop aan het ene einde de lamp aan het andere einde kunt laten branden. Als de puzzel is opgelost kan je altijd nog kijken wie het het snelst doet.
Het maken van het spel
Voor het maken van dit spel kan je gebruik maken van de kennis en materialen van je zendamateur.
Maak aan een drukknop een kabeltje met plug, en in een doosje een batterij met zoemer of lampje en een compleet andere plug. Daarbij zet je een doos met de meest onmogelijke verloopkabels. Denk hierbij aan RS232 met 25 pennen naar RS232 met negen pennen, RS232 met negen pennen naar DIN, DIN naar cinch, cinch naar BNC, BNC naar PL, PL naar N, enz enz.
Je kunt de moeilijkheid opvoeren door er allerlei verlopen tussen te gooien die nergens op passen of maar aan een kant. Ook kun je verwarring stichten met pluggen die op elkaar lijken maar `t net niet helemaal zijn. Denk aan DIN pluggen met vijf of zeven pennen.
En als je de drukknop vervangt door een seinsleutel, kan er meteen een morsetest achteraan.
Bron: Frank Molenaar, PE1NZM.