Mijnenveldspel 2

Voor welke doelgroep is het spel bedoeld Alle leeftijden
Nr.
Deelnemers 1 of meerder ploegen
-
Tijdsduur Opbouw: 45 min. Spelen: 20 min.
Kosten -
 []

Dit spel kan een zeer spannend deel van het avondspel zijn dat de voorbereiding meer dan waard is.

Voor dit spel moeten een stuk of vier a vijf mijnen gemaakt worden. Dit kan heel eenvoudig met een passieve infrarood melder die veel in de beveiliging worden gebruikt. 
Installatie bedrijven vervangen deze regelmatig. Niet omdat ze kapot zijn, maar omdat verzekeringen steeds vaker eisen dat deze melders gecertificeerd zijn en de oudere modellen dit meestal niet zijn. Leg je vraag bij een paar van dit soort bedrijven neer, en je hebt er zo een paar te pakken. 
Schroef de melder op een plankje. In het plankje boor je een serie gaten zodat je ze gemakkelijk met touw in de boom kunt hangen. Verder is het gemakkelijk om een kroonstrip erop te schroeven zodat je gemakkelijk kunt aansluiten zonder de melder open te moeten maken. Soms hebben de relais in de melders alleen een verbreek contact en in dat geval moet je een relais toevoegen. Sluit nu een zoemer of sirene aan zodat je hoort wanneer er iemand binnen het bereik van de mijn komt. Als voeding gebruik je een accu uit bijvoorbeeld een alarmcentrale of motorfiets.  Als je dicht bij de blokhut zit, kun je ook met adapters werken, maar dan heb je veel verlengsnoer nodig en de draden kunnen de posities van de mijnen verraden.


Uiteraard kan je de mijnen zwart verven.
Het spel speelt zich af in een donker bos zodat je de mijnen niet ziet hangen.
In een bos wordt met lint of touw een vierkant van ongeveer 15 x 15 meter uitgezet. In het midden van een zijde wordt een stuk landbouwplastic opgehangen tussen twee bomen, zodat het groepje scouts geen zicht heeft op het speelveld als ze achter dit plastic staan. Aan de overzijde wordt de uitgang aangegeven met een zaklamp o.i.d.
De mijnen worden in de bomen gehangen zodat het onmogelijk is om het veld recht over te steken zonder door een mijn 'gezien' te worden. Als de overlap te groot is, kun je het bereik verkleinen door de melder iets voorover te hangen, `m lager te hangen of het venster deels met tape af te plakken.
Het groepje verzamelt zicht achter het plastic en kan dus het speelveld niet overzien. De eerste scout mag nu het veld in met de opdracht aan de overkant te komen. Uiteraard loopt hij al na een paar passen in het bereik van een mijn en gaat de zoemer. Hij gaat nu terug en vertelt de rest dat je niet meer dan acht stappen recht vooruit kan. Nu mag scout twee het proberen. Hij zal na een stap of zeven links of rechts gaan totdat ook hij door een mijn geraakt wordt. Hij gaat nu terug en verteld zijn bevindingen en nummertje drie mag het met deze kennis gaan proberen. Het spel draait dus om het goed doorgeven van informatie en het groepje dat dit in het minst aantal beurten weet te voltooien krijgt de meeste punten.
Het uitzetten van het spel kost aardig wat tijd omdat je steeds moet proberen of er wel een mogelijkheid is om er doorheen te komen zonder geraakt te worden. Een fotootje van de mijnen volgt nog.

Variatie op het thema.

Wie heeft niet Myth-busters gezien. Probeer eens door het mijnenveld te komen zonder dat de mijnen afgaan?

Bron: Frank Molenaar, PE1NZM.