Coderingsspel
|
Bevers, Welpen
|
|
1/2 ploegen |
|
1 begeleider |
|
20 minuten |
|
- |
|
[] |
Opzet Spel:
De beide ploegen strijden hier tegen elkaar of tegen de organisatie. Strijden ze tegen elkaar dan bedenken ze zelf een geheimschrift waarin ze een gegeven bericht moeten omzetten. Strijden ze tegen de organisatie dan moeten ze proberen om de code te kraken en het bericht te ontdekken. Er wordt een score van tijd bijgehouden op deze post.
Benodigd materiaal:
- Diverse teksten ter codering
- Diverse gecodeerde berichten (alfabet, cijfers e.d.)
Variant Esta's
|
Esta's
|
|
1/2 ploegen |
|
1 begeleider |
|
20 minuten |
|
- |
|
[] |
Opzet spel:
Iedere ploeg krijgt een woord in Esta alfabet Wedstrijd tegen elkaar wie het eerste het woord/zin oplost. Er zijn diverse zinnen/woorden.
Benodigde materialen:
- Diverse woorden/zinnen ter codering
- Voorbeelden van het Esta alfabet
Variant Scouts
|
Scouts
|
|
1/2 ploegen |
|
1 begeleider |
|
20 minuten |
|
- |
|
[] |
Opzet spel:
Wat voorbeelden laten zien van geheimschriften. Bijvoorbeeld iets schrijven met een sate-prikker die even in citroensap is gedoopt. Op laten drogen en boven verwarming houden, alleen de tekst schijnt door. Ditzelfde is ook mogelijk met vloeibaar kaarsvet. Een andere manier van geheimschriften zijn bijvoorbeeld rebussen. Je kunt ook voor elke letter een tekeningetje aanhouden, dan kun je puur met tekeningen schrijven.
Benodigde materialen:
- Citroen
- Sate prikkers
- Kaars
- Papier en potloden
Bron Idee: Radio Interesse Stam (R.I.S.) en Scoutcentrum Buitenzorg, Baarn via Peter Hendriks RRSA Rayon K